en söt n'morfar

Igår när jag kom hem efter jobbet fick jag en trevlig överraskning.

Grinig och hungrig som jag var tog jag ut den sista frusna tjockpannkakebiten ur frysen och stoppade in i mikron. Fråkade maken vad han ville ha till middag.
 -Inget alls just nu, jag tänker i alla fall inte äta middag här utan hos morfars.

Det var överraskningen. Jag älskar morfars.

Morfars är en benämning hela min makes familj använder på morfar, mormor och deras yngsta dotter Bodil. Som är typ 30-40 år gammal och jobbar som bibliotekarie.
De är så överdrivet gulliga att jag blir alldeles varm och ullig inombords. De kallar varandra för morfar och mormor, tom Bodil gör det. Och de kallar min man för lillebror. Trots att det är han som är äldst av sina syskon.

Så jag stoppade in pannkakan i kylen och klädde på mig istället.
När morfarn kom frågade han, som alltid, om det var vi som beställt taxi till en middag.
Självklart. (det har hänt att vi tagit bussen dit ut också).

Bodil har semester och bor hemma just nu. Hon hade klippt håret. Hon har så otroligt vackert hår, det är rödblont-aktigt och ofta i flätor. Hon är skitsöt!
Jag tror hon är gay.

Middagen vi åt bestod av både köpta och hemodlade pärer (potatisar) och en köttgryta av älg.
Gott som smask.
Fast morfarn blev grinig, för han fick typ bara sega bitar. Han gnällde som sjutton på det.
Han är också skitsöt.

Till efterrätt blev det tinade hallon med grädde, vaniljsås, socker och after eight.
Sebbe tyckte att det var lite lite, så mormor hämtade några nybakta men frusna kakor.

En lång diskussion mellan morfar och mormor kom igång gällande hur man ska tina go'fika bäst. De är så rara.

Kakorna var skitgoda. Det var typ sockerkaka i långpanna med något kokos-kola-aktigt på toppen. Grymt goda.

När han stannade bilen utanför lägenheten sa han, som alltid, ja, nu kommer ni inte längre. Vi vinkade och sa god natt och tack.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback