Pirat

Klippt från Stiftprinsessan


Har ni noterat att jag förr hade ramar och löv runt mina bilder?
Och jag nu oftast inte har det?

Listigt nog har jag nu kommit på en anledning till varför jag inte alltid orkar joxa med det (fast jag har förstås ett macro i mitt Photoshop som gör att jag bara behöver klicka en gång för att få den fördömda ramen).

Anledningen heter Kopimi.

Internet är en gråzon och ingenmansland, det man stoppar in på internet får man riskera att det stannar kvar.
Alltid är det väl nån liten jävel som sparar ner en fin bild DU lagt upp och har copyright till, om du plötsligt vill radera den från internet så kanske du inte alltid lyckas.
Kanske denna lilla jävel sätter upp bilden igen.
Kanske den lilla jävel sätter upp bilden på nåt ställe du aldrig kommer att finna.
Så orka bry sig?
Jag är givmild och jag stöder piraterna.
Därför låter jag bli att märka mina bilder, vem som helst får använda dem, de måste inte ens länka tillbaka till mig, även om de gärna får.
Tänk på detta nästa gång ni publicerar en bild på erat barn tex, Flashbacks medlemmar är inte kända för att ge fan i folks liv eller hejdar sig för att kommentera om erat barn olyckligtvis har ärvt farbror Arnolds fasansfullt fula näsa. Eller värre.

Naturligtvis är det fel att stjäla, så står det i Bibeln, men det hindrar mig inte från att stödja piraterna, nu när det totalidiotiska IPRED har kommit igång. Numera har filmbolag och andra bolag större rättigheter än polisen! Det är FEL FEL FEL!
Med IPRED i hand kan vilket sådant bolag som helst gå till en leverantör och ta reda på vem som sitter bakom vilket IP-nummer, och på så sätt spåra piraterna eller kanske din tonårige son som laddar ner lite musik nu och då. Du kommer inte undan genom att skylla på din underårige son, nej, DU får straffet! Står du som abonnent är det ditt ansvar, oavsett om du är hemma och visar sonen hur han ska göra eller om du sitter på jobbet och sonens kompisar visar hur det går till.

Inte ens polisen får göra detta, inte utan giltiga skäl.
Bolagen behöver inga skäl.
Det är integritetskränkande.

Det är fel att företag och organisationer ska få bedriva brottsbekämpning. Det är polisens jobb. Och om företag och organisationer inte är nöjda med polisens jobb… Så grattis, sälla dig till skaran med våldtagna kvinnor och män vars bevis inte har räckt till och de utnyttjade barnen som aldrig fått polisens uppmärksamhet

Lagt kort ligger.
Ångra ingenting.
Yarr!

Läs mer om IPRED, scrolla ner på Förstasidan och läs argumenten

 

För säkerhetsskull, för att undvika missuppfattningar, så bekänner jag mig Ninjorna i kriget Pirater mot Ninjor. Egentligen stöder jag inte Pirater, då skulle jag behöva begå harakiri.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback